Zastupnici SBiH u Predstavničkom domu Parlamenta Federacije BiH Admir Čavalić i Haris Silajdžić nedavno su uputili u parlamentarnu proceduru Nacrt zakona o radu redovnih studenata i učenika u FBiH koji bi mogli donijeti velike promjene na tržište rada.
S obzirom na to da u Federaciji BiH zakonski nije uređena oblast angažovanja redovnih studenata i punoljetnih srednjoškolaca, mnogi od njih nemaju priliku da dobiju prvi posao, zarade prvi novac i razvijaju svoje vještine. Pored toga rad na crno postaje sve češća pojava u ovoj oblasti.
Admir Čavalić je pojasnio šta tačno donosi Nacrt zakona i kako definiše rad studenata i srednjoškolaca.
“Ne postoji uređenost tržišta s jedne strane. Imali smo ranije brojne afere oko fiktivnog angažovanja studenata. Nismo imali mogućnost sistematskog nadzora, niti je uopšte uređena ta oblast. Ta činjenica demotiviše eventualne posrednike i poslodavce da angažuju ovaj dio radne snage koja je neiskorištena na tržištu rada”, rekao je.
Čavalić je poručio da činjenica da Bosna i Hercegovina gubi radnu snagu posebno je aktuelna ove i prošle godine te da uglavnom poslodavci pričaju o gubitku radne snage.
“Moramo razmišljati u pravcu da iskoristimo neiskorištenu ili onu trenutno neformalnu radnu snagu. To je normalna praksa u svijetu, a to su u ovom slučaju studenti i srednjoškolci kojima treba dati priliku”, poručio je.
U samom Nacrtu tačno je definisan način oporezivanja rada redovnih učenika i studenata, način prijave i uplate poreza, minimalni iznos koji se mora uplatiti uposlenima za topli obrok i pravo na pauzu od 30 minuta ukoliko je radno vrijeme duže od 4 sata.
Zbog nepostojanja pravnog okvira mnoge kompanije koje imaju potrebu i interesovanje za angažman redovnih učenika i studenata ne odlučuju se za realizaciju zbog istog straha od potencijalne neregularnosti samog procesa.
Pored toga, novi zakon bi omogućio inspekcijama na terenu da reguliše ovu oblast te, što je ključno, omogućio bi se legalan rad redovnih studenata, sticanje prakse i radnih navika tokom školovanja što će im poboljšati položaj na tržištu rada nakon završetka obrazovanja. Također im se omogućava i sticanje zarade što predstavlja rasterećenje roditeljima, ali i samih učenika i studenata tokom školovanja.