Sjednica Skupštine Kantona Sarajevo prošle sedmice je završena nakon što je premijer Kantona Sarajevo Edin Forto, povukao sve tačke Dnevnog reda. Forto je to učinio nakon što su većinu u Skupštini KS zastupnici SDA i DF upozorili na presudu Ustavnog suda, a koja se odnosi na Zakon o ministarstvima i drugim organima uprave Kantona Sarajevo jer, kako se navodi u presudi Ustavnog suda, nije u skladu sa Ustavom FBiH, jer postupak njegovog donošenja nije proveden u skladu sa Poslovnikom Skupštine KS.
Nakon propale sjednice reagirao je načelnik Općine Novi Grad Semir Efendić, koji je i predsjednik Stranke za Bosnu i Hercegovinu (SBiH).
– Protekle sedmice odvijala se trakavica u vezi sa održavanjem sjednice Skupštine KS, odnosno njezin nastavak. Ovo je, zaista, školski primjer zamjene teza i stavljanja fokusa na posljedicu umjesto na uzrok. Nije problem u tome što za sjednicu nije dostavljen materijal u printanoj formi, nego je problem u tome što se Poslovnik Skupštine pokušao mijenjati zaključkom, a ne kroz proceduru koja je propisana. Poslovnik se mijenja kroz proceduru izmjena i dopuna poslovnika. Jednostavno u Poslovniku se izmijeni član koji propisuje način sazivanja sjednice i propiše dostava materijala u elektronskoj formi što do sada niko nije učinio pa će morati nakon presude Ustavnog suda koji nije mogao uraditi ništa drugo nego protumačiti važeći poslovnik. Zaključkom se ne mogu mijenjati opšti pravni akti u bilo kojoj oblasti, – upozorio je Efendić.
Razlog tome je što, kako navodi, se društveno važni procesi kao što je rad najvećeg zakonodavnog tijela ili funkcionisanje kompletnih oblasti života, od oblasti sigurnosti i zdravstva do komunalne privrede i obrazovanja, u pravnoj nauci i praksi donose i mijenjaju kroz posebne procedure upravo kako bi se zaštitilo od samovolje, neznanja, velikih i lančanih posljedica koje mogu izazvati.
– Pokušavao sam to objasniti i prije nekoliko godina, ali uzalud. Pisao sam o tome da su zaključci koje često donose Vlada i Skupština KS procesni akti kojima se ne mogu mijenjati materijalni propisi nego samo provoditi. Nažalost, ovakvi postupci Skupštine u prethodnom periodu izazvali su daleko veću štetu i posljedice po Kanton Sarajevo od neodržavanja sjednica Skupštine, – istakao je.
Najeklatantniji primjer, dodaje, bili su zaključci koji su se odnosili na tzv. moratorij na zapošljavanje kojima su suspendovani svi važeći zakoni koji su definisali načine i obavezu popunjavanja zdravstvenih radnika, ali i u svim drugim oblastima.
– Zdravstvenim ustanovama jednostavno je zabranjeno da rade svoj posao u skladu sa zakonom i vrše adekvatnu popunu kadrova u skladu sa potrebama i odlaskom zdravstvenog kadra u penziju. To je izazvalo hronični nedostatak zdravstvenih radnika zbog kojeg danas imamo zatvorene ambulante ili čekanja na pregled u domovima zdravlja po 4-5 sati. Vjerovali ili ne, uzrok toga su zaključci Vlade i Skupštine o onome što se ni u kom slučaju ne bi smjelo propisivati niti definisati zaključcima, nego zakonima, uredbama i pravilnicima – kazao je Efendić, pojašnjavajući u “čemu je kvaka”.
Zaključak može, kako navodi Efendić, da smisli i svaka neznalica, ali Zakon, uredbu, pravilnik ili poslovnik ne može.
– Da bi se donio bilo koji opšti pravni akt mora se uzeti u obzir sveukupnost pravne regulative, hijerarhija pravnih propisa, korelacija između propisa. U slučaju kada se sve to ne poštuje dešavaju se kolizije propisa i izaziva pravni haos koji onemogućava kompletnom sistemu institucija da adekvatno funkcionišu i rade ono zbog čega postoje. To je slika našeg sadašnjeg stanja, a da bi se stvari vratile na svoje mjesto mora se znati šta je uzrok, a šta posljedica, – ukazao je Efendić.