Američke sankcije predsjedniku Federacije Bosne i Hercegovine izazvale su burne reakcije političkih stranaka, a posebno HDZ-a BiH čiji je Čavara član i predstavnik u organima vlasti.
U reakciji HDZ BiH ističe „da djelovanje predsjednika Federacije BiH Marinka Čavare nikada nije imalo naznaku ugroze Daytona, a kao najjača politička stranka koja zastupa legitimnu volju hrvatskog naroda, stojimo iza svih političkih odluka, osobito nepristajanja na kršenje Ustava i zakonskih propisa”, navodi se u priopćenju za javnost HDZ-a BiH.
Međutim, ponašanje i djelovanje predsjednika Federacije, gospodina Čavare govori potpuno suprotno od onoga što HDZ navodi u svom saopštenju. U prilog tome govori i činjenica da gospodin Marinko Čavara, kao predsjednik Federacije BiH već dvije godine odbija, odnosno blokira imenovanje sudija Ustavnog suda Federacije BiH, čime je doveo u pitanje rad Ustavnog suda i odlučivanje o pitanjima zaštite vitalnih nacionalnih interesa, a pokrenutih u postupku rada Parlamenta Federacije i usvajanje zakona bitnih za ukupno funkcioniranje sistema u Federaciji BiH. Radi se, dakle o direktnom kršenju Ustava Federacije BiH i zloupotrebe položaja predsjednika Federacije BiH.
Ono što nas, kao Stranku, zabrinjava je činjenica da niti jedan od domova Parlamenta Federacije BiH nije iskoristio ustavnu mogućnost podnošenja zahtjeva Ustavnom sudu Federacije BiH za smjenu predsjednika Federacije zbog kršenja zakletve i nedostojnosti za obavljanje te funkcije, a što je propisano članom IV B. 3. (1) koji glasi: „Predsjednik ili jedan od potpredsjednika Federacije, ukoliko je prekršio zakletvu ili je iz drugih razloga nedostojan vršenja te funkcije, može biti smijenjen odlukom Ustavnog suda koji postupa prema zahtjevu 2/3 većine glasova svakog doma Parlamenta Federacije.“
Zbog toga izražavamo svoje žaljenje što SAD moraju sankcionirati izabrane zvaničnike u BiH zbog kršenja Dejtonskog mirovnog sporazuma i zbog raznih opstrukcija i blokada rada institucija naše države, a da iste te institucije ne koriste ustavne mehanizme sankcioniranja, odnosno smjena izabranih zvaničnika.
Svjedoci smo i pokušaja određenih političkih stranaka da za neimplementaciju izbornih rezultata Općih izbora održanih 2018. godine optužuju samo HDZ BiH i predsjednika Federacije, što je samo djelimično tačno. Marinko Čavara, kao predsjednik Federacije BiH kojem je istekao mandat, ne može imenovati novu vladu Federacije. Novu vladu Federacije može imenovati novi predsjednik Federacije. Stranka za BiH je pokušala u jednom klubova naroda u Domu naroda Parlamenta Federacije BiH sakupiti potpise 1/3 delegata bilo kojeg kluba kako bi predložili kandidate za predsjednika i dvojicu potpredsjednika Federacije BiH, a kako je i propisano Ustavom Federacije. Međutim, nismo naišli na razumijevanje delagata, jer je uobičajena praksa da se pri utvrđivanju tih prijedloga postupa suprotno Ustavu Federacije, odnosno da se za kandidovanje za funkcije predsjednika i potpredsjednika Federacije BiH traži po jedna trećina delegata i svakog kluba (bošnjačkog, hrvatskog i srpskog), čime se omogućava blokada ovog procesa, a što je u suprotnosti sa Ustavom Federacije.
Napominjemo da je Ustavom Federacije BiH propisano „Pri izboru predsjednika i dva potpredsjednika Federacije BiH najmanje trećina delegata iz klubova bošnjačkih, hrvatskih ili srpskih delegata u Domu naroda može kandidirati predsjednika i dva potpredsjednika Federacije BiH.“
Zbog toga pozivamo Parlament Federacije (Predstavnički dom i Dom naroda) da iskoriste ustavne mogućnosti i pokrenu postupak smjene predsjednika Federacije BiH gosp. Marinka Čavare, a delegate u Domu naroda FBiH da osiguranjem jedne trećine delegata bilo kojeg kluba (bošnjačkog, hrvatskog ili srpskog) pokrenu postupak imenovanja predsjednika i dvojice potpredsjednika Federacije BiH.